BrandNewGame

Kernwaarden tot leven brengen

Om de kernwaarden van NN Group (Nationale Nederlanden global) tot leven te brengen ontwikkelden BrandNewGame de NN Values Challenge. Met als inspiratie de game ‘Hearthstone‘ is er een digitaal kaartspel ontwikkeld waarmee medewerkers stakeholders voor zich moesten te winnen door het spelen van actiekaarten. Het vertonen van merkwaardig gedrag – in de positieve zin van het woord – leidt in de game tot de overwinning!

Op het speelveld zie je een stakeholder liggen. Dit kan bijvoorbeeld een klant, leverancier of medewerker zijn. Door het spelen van actiekaarten kun je zijn behoefte positief en negatief beïnvloeden. De negentig actiekaarten zijn samen met de opdrachtgever geformuleerd en afgeleid van de drie nieuwe kernwaarden. De vormgeving is volledig in lijn met de huisstijl van de opdrachtgever.

Sommige acties kosten meer energie dan anderen. Daarnaast kunnen de acties – afhankelijk van het type stakeholder – zowel positieve als negatieve impact hebben op de beleving van de waarden. Als je een potje wint, speel je die stakeholder vrij en wordt deze toegevoegd aan je verzameling. Daarnaast krijg je twee nieuwe actiekaarten die je dus meer speelruimte geven in je volgende pot!

De game is in 19 landen gelanceerd in 12 talen en werd zes weken lang in competitieverband gespeeld met als afsluiting een grand finale. Tijdens deze finale speelde de zes board members een potje tegen elk van de landwinnaars. De spelers met de hoogste score na die potjes won uiteindelijk de ‘Values Challenge Award’. De game is tijdens deze zes weken gemiddeld dertig keer gespeeld door medewerkers van NN Group.

Op dit moment wordt de game gebruikt tijdens het on-boarding traject van NN Group. Zo kunnen nieuwe medewerkers op een leuke manier de waarden van de organisatie leren kennen en collega’s uitdagen te ervaren welke acties een positieve bijdrage hebben op de juiste dienstverlening.

Omdat het geloofwaardiger is om opdrachtgevers aan het woord te laten, hieronder vind je het verhaal van de opdrachtgever in 2017 nadat de game drie opeenvolgende jaren was ingezet:

Wil je de kernwaarden of business principes van jouw organisatie ook tot leven brengen? Of gewoon meer informatie? Bel Bart voor een afspraak – of download gratis zijn boek ‘A Brand New Playground’.